Deze legendarische woorden van Hannibal uit de A-team komen te pas en te onpas voorbij. Zeker nu deze serie nog regelmatig herhaald wordt en ik me er over verbaas dat dat toen zó geweldig was. Maar nostalgie is niet uit te roeien. 

Nostalgie is een vorm van heimwee. Het drukt een algemeen verlangen naar vroeger uit, naar ‘de goede oude tijd’. Vaak gaan nostalgische gevoelens gepaard met een bepaald jeugdsentiment. Wanneer mensen denken aan hun jeugd kunnen daarbij vervlogen herinneringen over bijvoorbeeld de jeugd ontstaan.

En nostalgie kwam ook zeker bij deze opdracht van pas. Voor de Handelsvereniging coördineer ik hun evenementen en verzorg de advertenties en PR. Op 1 juni wordt (voor de zevende keer) de Oldtimerdag georganiseerd. Ruim 150 oldtimerauto’s en tractoren gaan op pad voor een tocht over het Hogeland en keren na afloop terug naar het centrum van Uithuizen waar ze tentoongesteld worden aan het publiek.

Twee advertenties heb ik hiervoor gemaakt en heb daarvoor mijn favoriete designstijl gebruikt. Mid-Century wordt het genoemd.

Deze stijl komt uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw die ontstaan is uit de optimisme en nieuwe kansen van de tijd na de tweede Wereldoorlog. Alle moest opnieuw worden opgebouwd en het gaf ontwerpers en architecten de mogelijkheid om alles uit de kast te halen om deze donkere periode te vergeten. Alles moest mooier en groter wat als keerzijde de consumptiemaatschappij heeft opgeleverd. Wederopbouw en herbezinning lag aan deze stijl ten grondslag

.

Het bestaan van deze specifieke term was me tot een half jaar geleden niet bekend, maar de prachtige posters, advertenties maar ook meubels uit die tijd spreken me enorm aan. Onbewust ben ik er ook in oudere ontwerpen wel door geïnspireerd.
Maar nu het beestje een naam heeft ben ik me er in gaan verdiepen. Kwam onlangs een prachtig boek tegen die nu hier in mijn boekenkast staat te pronken. Drie en een halve kilo papier met prachtige foto’s maar vooral veel informatie over deze periode en de bekende ontwerpers zoals Charles en Ray Eames, Arne Jacobsen en het bedrijf Marimekko. Dit bedrijf (oorspronkelijk bekend geworden als Printex) ontwierp vele kleurige designs met vrolijke patronen en prints voor o.a. kleding.  Men vond het mooi maar wist niet wat je er mee kon doen. Daarom werd er in de eerste helft van de jaren 50 een lijn van kleding ontworpen en later o.a. servies. Raymond Loewy, bekend van het sigarettenmerk ‘Lucky Strike’ is één van de grote namen uit deze periode.

 

Bij deze advertenties heb ik geprobeerd deze stijl er in te verwerken. Met gebruik van de moderne technieken en gereedschappen uit het Adobe pakket ben ik aan de slag gegaan en vormen, stijlen en fonts gebruikt in combinatie met eigen fotomateriaal en oude auto-advertenties.

 

 

Want zeg nou zelf, er is toch niets mooiers om te zien dan de oude Amerikaanse auto’s met hun chroom en indrukwekkende grilles en staartvinnen?